A költségeket a válaszadók nagy többsége - 10-ből 8-an - az aktuális havi jövedelmükből fedezik.
Az MTI-hez eljuttatott közleményben a CIB Bank rámutat: annak ellenére nőnek a kiadások, hogy a lakosság héttizede szerint az ünnepen erősen eltúlzott szerep jut a pénznek. Ennek megfelelően az ajándékozás nem is fért fel a legfontosabb karácsonyi "hozzávalók" dobogójára: a megkérdezettek 81 százaléka a családi együttlétet tartja a legfontosabbnak, ezt a karácsonyfa felállítása (60 százalék) és a fehér karácsony (44 százalék) követi, megelőzve a 31 százalékot elért ajándékozást.
A megkérdezettek 78 százaléka decemberi fizetéséből költ a karácsonyra, második fő forrás a kifejezetten az ünnepre spórolt pénz - még ha idén kevesebben nyúlnak is ehhez (21 százalék), mint tavaly (26 százalék). A hitel szerepe csekély az ünnepi kiadások finanszírozásában: a tavalyi felmérés eredményéhez hasonlóan most is csak 5 százalék azok aránya, akik kölcsönt vesznek fel erre a célra.
Az ajándékokat legtöbben a hipermarketekben és a bevásárlóközpontokban szerzik be - a válaszadók 80, illetve 78 százaléka jelölte meg ezeket - de 72 százalék a webáruházak kínálatából is válogat.
Az előkészületek során a válaszadók több mint fele használja okostelefonját arra, hogy ajándékokat keressen, és ugyanennyien vannak azok, akik ünnepi recepteket nézegetnek telefonjukon - áll a közleményben.
A kutatást a CIB Bank megbízásából az NRC végezte, ezerfős reprezentatív mintán.