Veszprémben áll forgalomba az ország első elektromos csuklós autóbusza

  • gazdaság
  • 2024.08.02
    15:32
  • sajtóközlemény
Tovább zöldül a veszprémi közösségi közlekedés: a V-Busz Kft. három vadonatúj elektromos autóbuszt szerez be a Zöld Busz Program keretében az Energiaügyi Minisztérium támogatásával, a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével. A június 28-án érkezett autóbuszt követően már Veszprémben van az első magyarországi elektromos csuklós autóbusz is. A ma bemutatott új elektromos csuklós buszt az utasok elsőként a 4-es, 6-os és 8-as járatokon ismerhetik meg és használhatják augusztus első hetétől. A projekt összköltsége nettó 535.000.000 forint, amelyből a csuklós autóbusz vételára nettó 192.910.000 Ft, a szóló buszé nettó 166.520.000 Ft volt. A harmadik e-busz egy midi, várhatóan 2025 év végén állhat forgalomba.

Idén a Zöld Busz Program keretében folytatódik Veszprém autóbuszflottájának zöldítése: a V-Busz Kft. három elektromos autóbusz – 1 csuklós, 1 szóló, 1 midi – beszerzésével továbberősíti és zöldíti Veszprém közösségi közlekedését, így már 8 olyan helyi járat szolgálja az utasokat, amely lokálisan nem bocsát ki CO2-t, és más gázokat. A Zöld Busz program autóbuszaival az elektromos hajtásúak aránya a jelenlegi 10,64%-ról 16%-ra nő.

A három új, tisztán elektromos autóbusz forgalomba állításával ugyanennyi EURO 6-os dízel autóbusz váltható ki, 2026-tól éves szinten 124,66 tonna CO2 megtakarítást eredményezve ezzel. A szóló autóbusz után a MAN Lion's City 18E csuklós autóbusz – amely nemcsak a V-Busz flottájában az első elektromos csuklós autóbusz – hanem Magyarországon is az első a maga nemében, július utolsó napján megérkezett a V-Busz Kft. telephelyére.

A hamarosan formalomba álló busz több, mint 18 m hosszú, 2,5 m széles és közel 3,4 m magas. A SORT 2 jegyzőkönyv alapján az alacsonypadlós csuklós autóbusz hatótávolsága 451,8 km. Névleges energiatároló kapacitás: 640 kWh. A busz teljes befogadóképesség (az álló utasszám 4 fő/m2-rel számolva) 125 fő, melyből az ülőhelyek száma 51. Az utasoknak a fel- és leszállásra 3 ajtó áll a rendelkezésükre. Mind az utastérben, mind a vezetőtérben klímaberendezés, hővédő üvegezés teszi kényelmessé az utazást. Kamerarendszerrel, illetve egységes külső és belső vizuális, valamint belső hangos utastájékoztató berendezéssel és a hozzá a szükséges szoftverekkel felszerelt busszal közlekedhetnek a veszprémi utasok.

Porga Gyula a próbaúttal egybekötött bemutatón hangsúlyozta: „Veszprém egy újabb lépéssel került közelebb ahhoz, hogy a könnyebben, gyorsabban lehessen a városban autók nélkül is közlekedni – ráadásul úgy, hogy a környezetet is kevésbé terheljük.” Veszprém polgármestere hozzátette, hogy az e-buszok terjedése is segíti, hogy Veszprém a legélhetőbb európai városok élmezőnyébe kerüljön.

Ovádi Péter a város és a térség országgyűlési képviselője kijelentette: „2021. decemberében megérkeztek az új V-buszok, amelyeknek köszönhetően teljesen megújult a közösségi közlekedés Veszprémben. Az elmúlt évek tapasztalata az, hogy a veszprémiek és a térségben élők szeretik, sőt mi több, aktívan használják a közösségi közlekedést. Nagyon örülök, hogy évről évre sikerül olyan fejlesztéseket megvalósítani, amelyek az utazóközönség komfortját növelik. A hamarosan munkába álló új e-buszok a környezetvédelem mellett ezt is hivatottak segíteni.”

Weingartner Balázs

– Most kell cselekednünk ahhoz, hogy az ország elérje a kibocsátáscsökkentési céljait, ennek egyik legfontosabb eszköze mobilitás zöldebbé tétele. A helyszíni kibocsátás nélkül közlekedő elektromos autóbuszok már nem a jövő, hanem a jelen. A településeken belüli kibocsátás- csökkentés előnyei ezeknek köszönhetően már érezhetőek. Minden járműkategóriára oda kell figyelnünk, ezért is bővítettük most egy elektromos meghajtású csuklós busszal a Zöld Busz Programot, ez az első ilyen jármű az egész országban – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.

A jelenlegi beruházással Veszprém is sikeresen hozzájárul ahhoz, hogy a károsanyag és üvegházhatású gázok kibocsátása minél gyorsabb ütemben csökkenjen a hazai közösségi közlekedésben és egyben fiatalodjon a járműállomány. A városi elektromos közösségi közlekedés fejlesztése egyben segíti annak a célnak az elérést, hogy Magyarország 2050-re nettó klímasemleges
országgá válhasson.