GfK: romlott a fogyasztói hangulat Németországban

  • unió
  • 2017.02.23
    08:50
  • MTI
Borúlátóbban ítélik meg a gazdasági kilátásokat a német polgárok a GfK piackutató intézet csütörtökön közzétett, márciusra vonatkozó fogyasztói hangulatindexének tanúsága szerint.

A mintegy kétezer ember megkérdezése alapján számított mutató 10,0 pontra csökkent az előző havi 10,2 pontról. Elemzők kisebb romlásra számítottak, 10,1 pontra várták a mutató értékét.

"Az új amerikai elnök politikája bizonytalanságot és gazdasági aggodalmakat kelt a német fogyasztókban" - mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK szakértője, megjegyezve, hogy Donald Trump protekcionista nézetei miatt főleg az exportorientált vállalatok - autóipar, gépipar és vegyipar - alkalmazottai aggódnak munkahelyük elvesztése miatt.

A Gfk fogyasztói hangulat értékeléséhez használt három alindexének mindegyike csökkent.

A fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott megítélését számszerűsítő mutató 11,9 ponttal, 9,7 pontra esett, de értéke még így is jóval kedvezőbb az egy évvel korábbi 3,4 pontnál.

Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének aktuális értéke 51,6 pontra mérséklődött az előző hónapban mért 57,6 pontról, ami kisebb az egy évvel korábban mért 52,7 pontnál.

A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató 48,1 pontra csökkent az előző havi 58,3 pontról, jóval elmaradva az egy évvel korábbi 56,7 ponttól.

A GFK felmérése ellentmond az ifo gazdaságkutató intézet szerdán kiadott üzleti hangulatindexének, amely a várakozásokra rácáfolva emelkedett, 111,0 pontra nőtt az előző havi 109,9 pontról.

A német gazdaság tavaly 1,9 százalékkal növekedett, ez az utóbbi öt év legerősebb üteme. A növekedést a belső fogyasztás, az állami kiadások és az építőipar hajtotta. Az idei évre 1,4 százalékos növekedést vár a kormány, mivel kevesebb munkanap lesz, emellett az export várhatóan kisebb ütemben bővül majd, mint az import.