Tavaly a reklámköltések értéke meghaladta a 160 milliárd forintot

A magyarországi reklámköltések értéke a televíziós hirdetések nélkül meghaladta a 160 milliárd forintot tavaly, ami 12,11 százalékos növekedés 2015-höz képest - ismertette Hivatal Péter, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) ügyvezetőségének tagja az Evolution - Az online evolúció két napja című konferencián szerdán Budapesten.

Hozzátette: a 2016-os évre vonatkozó televíziós reklámpiaci felmérés összesítése még nem zárult le, így a 2015-ös reklámtorta TV nélküli számait hasonlították össze a 2016-os reklámköltéssel.

A televíziós számok ismeretének hiányában is egyértelmű, hogy az online piac vezető szerepe tovább erősödött: 2015-ben 37,5 százalékot, 2016-ban pedig több mint 40 százalékot tett ki a reklámtortából. A reklámpiacon az állami költések mértéke 80 százalékkal emelkedett, és a nemzetközi szereplők költései is 25 százalékkal nőttek.

Tavaly a kiemelt sportesemények - Foci EB, Olimpia - is befolyásolták a reklámköltéseket - mondta.

Kitért arra is, hogy a hirtelen jött médiapiaci változások erős befolyással voltak nemcsak az iparági szereplőkre, hanem a fogyasztókra is. Több médium váratlan megszűnése (Metropol, Népszabadság, Class FM), az új szereplők piacra lépése (Ripost, Rádió 1, Lokal) és a médiatulajdonosi változások nemcsak a média-, hanem a szolgáltatói- és hirdetői szegmensek működésében is megtorpanást okoztak, és emellett a fogyasztók média-fogyasztási szokásait is átrendezték.

A várakozások felett, 22 százalékkal bővült a digitális reklámköltés, melyre 68 milliárd forintot fordítottak a vállalkozások. A mobilon történő reklámozás nagyságrendje 80 százalékos bővüléssel megközelíti a 17 milliárd forintot.

A sajtó reklámbevételei és a lapeladásból származó bevételei is minimálisan nőttek 2016-ban. A sajtópiac 32,352 milliárd forint reklámbevétele 118 millió forinttal több az előző évinél. A lapeladásból származó bevétel 172 millió forinttal 58,124 milliárd forintra emelkedett tavaly. A kiadóvállalatok a print költésen kívül 7,708 milliárd forint online hirdetési árbevételt értek el, 23 százalékkal többet, mint az előző évben. A print piac összesített árbevétele így 98,184 milliárd forint lett.

A rádiós piac árbevétele 5,6 százalékos növekedést ért el, ami rekordnak számít, 9,57 milliárd forinttal.

A direktmarketing piac és a közterületi reklámpiac is nőtt tavaly: előbbi 8,9 százalékkal 31,9 milliárd forintra, utóbbi 8,1 százalékkal 16,3 milliárd forintra.

A Magyar Reklámszövetség társzövetségeivel együtt már tizenhetedik éve gyűjtötte össze a reklámköltési adatokat.